Keramzyt przy nowym stadionie Atlético Madryt

W Madrycie keramzyt Arlita® jest szeroko stosowany nad tunelami i stacjami metra. Wytrzymuje wysokie obciążenia od ruchu drogowego, usprawnia systemy odwadniania ulic, a także znacznie obniża ryzyko ich zalania.



Stadion Wanda Metropolitano w Madrycie, na którym gra drużyna Atlético Madryt

Drogi dojazdowe do stadionu, na który co weekend przyjeżdża ponad 70.000 kibiców, muszą być trwałe i bezpieczne. Proces ich projektowania i wykonania powinien być prowadzony ze szczególną uwagą, aby uniknąć problemów związanych z ew. późniejszym osiadaniem, trwałością, połączeniem z elementami infrastruktury, jak np. metro czy przejścia podziemne. Tak postąpiono w przypadku nowego stadionu Wanda Metropolitano w Madrycie, na którym gra drużyna Atlético Madryt.

Od lat 90-tych w metrze madryckim standardowo stosuje się keramzyt Arlita*. Materiał ten ze względu na jego odporność na zmienne warunki pogodowe oraz wysoką trwałość i mały ciężar (275 kg/m3) wykorzystywany jest w wielu inwestycjach budowlanych do ochrony przed przeciążeniami budowli podziemnych. Keramzyt jest również odporny na agresję chemiczną. Rozwiązania na bazie tego kruszywa stosują wszystkie większe przedsiębiorstwa budowlane w Hiszpanii. Arlita rozwiązuje wiele problemów związanych z budową w obszarach miejskich nowych elementów infrastruktury i dróg przechodzących przez istniejące tunele, parkingi, czy też fundamenty starych budynków.

Szybkość dostaw i wykonania były kluczowe

Projekt zapewnienia lepszego dostępu do stadionu Wanda Metropolitan opracowała firma FCC. Wiązał się on z koniecznością budowy nowych dróg od ulicy Arcentales, które musiały przechodzić tunelami oraz przecinać stację metra Estadio Metropolitano.

Część elementów infrastruktury podziemnej została zaprojektowana dla niższych obciążeń z powierzchni, i wraz z pojawieniem się nowego projektu okazało się, że obciążenia te są niebezpieczne dla konstrukcji metra. Podjęto decyzję, by podbudowy dróg wypełnić keramzytem Arlita 10/20 w warstwach o grubości od 500 do 600 mm i gęstości po zagęszczeniu 400 kg/m3. Dla porównania ta wartość dla typowego wypełnienia wynosi 2.000 kg/m3. Dzięki temu udało się wyeliminować przeciążenia o ponad 40% nie ograniczając obciążeń z ruchu drogowego

Wykonawca przekonany do technlogii

Carlos Martinez, manager projektów w firmie FCC Construcción, która jest stałym odbiorcą keramzytu oraz lekkiego betonu, stosował to rozwiązanie wiele razy (tunele M-30). Ponieważ dobrze znał parametry techniczne Arlity, a także wiedział, jak proste i szybkie jest układanie i zagęszczanie tego kruszywa, bez wahania wybrał je do realizacji tej inwestycji. W ciągu 5 dni dostarczono i ułożono aż 1.270 m3 keramzytu.

Projekt opracowano i zrealizowano w rekordowym czasie. Wykorzystanie technologii Arlita miało zasadnicze znaczenie dla ukończenia inwestycji na czas, przed rozpoczęciem rozgrywek hiszpańskiej La Ligi oraz Ligi Mistrzów. Lekki keramzyt z łatwością rozwiązał ten potencjalnie skomplikowany problem z zakresu technologii budowy dróg!

*Produkty Leca sprzedawane są w Hiszpanii pod nazwą Arlita. Arlita to znak handlowy będący własnością firmy Leca International.

Zobacz jakie inne ciekawe projekty zrealizowali koledzy z Leca Hiszpania

Informacje o projekcie

  • Obiekt: drogi do stadionu Wanda Metropolitano w Madrycie
  • Lokalizacja: Madryd, Hiszpania
  • Generalny wykonawca: FCC Construcción S.A.
  • Kruszywo: keramzyt Arlita 10-20
  • Ilość: 1.270 m3

Kliknij aby powiększyć zdjęcia