Tor testowy samochodów Lotus

Wszechstronny keramzyt Leca® jest stosowany w celu poprawy bezpieczeństwa na torze testowym brytyjskiego prestiżowego producenta samochodów sportowych Lotus.



Samochód sportowy Lotus na torze z zabezpieczeniem z keramzytu Leca®

W odpowiedzi na podwyższone wymagania bezpieczeństwa Lotus Cars zainstalował nowe „pułapki żwirowe” w miejsce tradycyjnych z kruszywa ciężkiego, wykorzystując ok. 600 m3 keramzytu Leca®. Ten lekki materiał, który jest dopuszczony do użytku na torach samochodowych przez światową federację sportów samochodowych FIA, został użyty na dwóch strefach wypadkowych w obiekcie firmy w Hethel (Norfolk) wykorzystywanym również do treningów uczestników wyścigów.

Keramzyt zastąpił istniejące kruszywo o granulacji 40 mm, które okazało się zbyt gęste, aby skutecznie zatrzymywać samochody wyścigowe. Kierowcy zmagali się również z podwyższonym ryzykiem dachowania, czy uszkodzeniem nadwozia. Kiedy samochód wjeżdża w keramzyt Leca®, ten pochłania energię doprowadzając pojazd do szybkiego zatrzymania, bez ryzyka przewrócenia się lub poważnego uszkodzenia.

W Szwecji udowodniono, że keramzyt Leca® jest dużo bardziej opłacalnym rozwiązaniem niż płukany żwir okrągły (jedna z nielicznych możliwych alternatyw).

Keramzyt Leca® to całkowicie naturalny materiał o porowatej strukturze pokryty twardą ceramiczną „skorupką” wytwarzany w procesie wypalania gliny. Jest coraz bardziej popularny w zastosowaniach na torach sportowych, po tym jak niezależne testy przeprowadzone w Skandynawii dowiodły, że jest dużo bardziej skuteczny od tradycyjnych „pułapek żwirowych” i piaskowych.

Główne zalety stosowania keramzytu Leca®:

  • Doskonała moc hamowania. Testy z użyciem 30 cm warstwy materiału udowodniły, że standardowy samochód osobowy jadący z prędkością 56 km/h zatrzymał się po zaledwie 23 metrach.
  • Lekki, tylko 20% gęstości żwiru lub piasku.
  • Bardziej ekonomiczny niż alternatywny żwir rzeczny o granulacji 10-16 mm.
  • Po zmiażdżeniu tworzy nieszkodliwy, antypoślizgowy proszek, który nie zagraża bezpieczeństwu toru.
  • Łatwy w obsłudze i usuwaniu kolein itp.
  • Dobre właściwości drenujące i izolacyjne, zapobiegające zamarzaniu w niskich temperaturach, a tym samym zapewniające zachowanie skuteczności.
  • Tańszy w transporcie i bardziej przyjazny dla środowiska niż tradycyjne kruszywo.

Zobacz jakie inne ciekawe projekty zrealizowali koledzy z Leca UK

Wypowiedź eksperta

Tory wyścigowe projektowane są w taki sposób, aby zapewnić bezpieczne wyhamowanie pojazdu, nad którym kierowca stracił panowanie. W tym celu konstruuje się tzw. „pułapki żwirowe” w strefach wypadania z łuków. Konstrukcja takiej pułapki przypomina w dużej mierze basen z piłkami, do którego skaczą dzieci na placach zabaw. Jej zadaniem jest jak najszybsze „pochłonięcie” wypadającego pojazdu, które umożliwia rozproszenie energii kinetycznej. Keramzyt, który jest materiałem dużo lżejszym od tradycyjnego żwiru, zapewnia dużo szybsze „zatopienie” wypadającego pojazdu w warstwie pułapki, a tym samym jej dużo szybsze zadziałanie. Niska masa własna keramzytu eliminuje też efekt tzw. „progu”, który przy wpadnięciu w pułapkę bokiem, w przypadku piasku a również żwiru, może spowodować podbicie i przewrócenie pojazdu na dach - mówi Michał Rzoska, Sędzia Międzynarodowy i zawodnik driftingowy

Informacje o projekcie

Obiekt: Tor testowy samochodów Lotus
Lokalizacja: Hethel (Norfolk), Wielka Brytania
Wykonawca: Mackinnon Construction Ltd.
Kruszywo: keramzyt Leca®
Ilość: 600 m3

Kliknij aby powiększyć zdjęcia