
Transport samochodami ciężarowymi | Wielka Brytania
Przykład z Wielkiej Brytanii
Podczas prowadzenia prac ziemnych pod tereny zielone w Warrington, w Wielkiej Brytanii:
- dostarczono na plac budowy w 3 dostawach na trudno dostępny teren zwartej zabudowy budynków mieszkalnych 120 m3 keramzytu Leca® (10-20 mm).
- zaś dla porównania: dowiezienie 120 m3 tradycyjnego kruszywa zajęłoby dużo więcej czasu i ze względu na ciężar wymagałoby aż 11 dostaw.
... a więc, cztery razy więcej samochodów ciężarowych potrzebnych do wykonania zadania, czyli:
- cztery razy więcej zużytego paliwa,
- czterokrotnie większa emisja CO2 uwalnianego do atmosfery.
Analiza typowego przypadku
- transport materiałów, przy którym spala się 100 litrów oleju napędowego powoduje wytworzenie ok. 262 kg CO2*
- a w przypadku czterech samochodów spalających po 100 litrów oleju opałowego w czasie transportu zostanie wytworzone 1.048 kg CO2*
Dwutlenek węgla jest jednym z gazów cieplarnianych powodujących tzw. efekt globalnego ocieplenia. Inne gazy cieplarniane, które mogą być emitowane w wyniku naszych nierozważnych działań, to np. metan i ozon. Również one przyczyniają się na naszej planecie do efektu cieplarnianego.
*http://www.fleetnews.co.uk/costs/carbon-footprint-calculator/
*http://timeforchange.org/what-is-a-carbon-footprint-definition
Transport morski
Transport morski to podstawowy sposób dostawy keramzytu z fabryk w Danii i Portugalii do portu w Szkocji. Korzyści wynikające z transportu morskiego to:
- Zmniejszenie emisji CO2 w przy jednorazowym transporcie dużej ilości kruszywa na znaczną odległość.
- Możliwość rozładunku kruszywa w większości portów.
- Możliwość przewozu dużej ilości materiału jednym statkiem.